Arbitrážna komisia Rady pre reklamu vydala pozitívny nález voči TV spotu spoločnosti TIPSPORT SK, a.s. „Stačí len začať“
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu vydala pozitívny nález voči TV spotu spoločnosti TIPSPORT SK, a.s. „Stačí len začať“
Bratislava, 16.07.2024 – Televíznou reklamou spoločnosti TIPSPORT SK, a.s. „Stačí len začať“ sa na základe sťažnosti zaoberala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu, ktorá rozhodla, že TV spot je v rozpore s ustanoveniami čl. 14 ods. 1 písm. b) a čl. 46 ods. 2 písm. a) Etického kódexu reklamnej praxe a čl. 3 ods. 3.2 bodu 14 Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike. Na zasadnutie boli prizvaní aj zástupcovia Úradu pre reguláciu hazardných hier na základe Memoranda o spolupráci uzatvoreného medzi Radou pre reklamu a Úradom pre reguláciu hazardných hier.
Rada pre reklamu je orgán etickej samoregulácie, ktorej hlavným cieľom je zabezpečovať a presadzovať, aby sa na území Slovenskej republiky šírila čestná, slušná, decentná, pravdivá a etická reklama.
„Spolupráca medzi Úradom pre reguláciu hazardných hier a etablovanou inštitúciou akou je Rada pre reklamu je dôležitým krokom k transparentným, zodpovedným a hlavne etickým reklamám v oblasti hazardných hier, ktoré rešpektujú pravidlá obvyklej reklamnej praxe a zohľadňujú jej vplyv na spotrebiteľa.“ hovorí generálny riaditeľ Úradu pre reguláciu hazardných hier Martin Bohoš a zároveň dodáva, že „Verejné poukázanie na porušenia je poučením a mementom pre prevádzkovateľov hazardných hier, ktorí by mali už pri samotnej tvorbe reklamy dôsledne zvážiť ako ju komunikačne uchopia.“
V zmysle čl. 46 ods. 2 písm. a) Etického kódexu reklamnej praxe sa v náleze uvádza, že neprípustnou je reklama, ktorá podnecuje k neuváženej účasti na hazardných hrách. Komisia dospela k názoru, že reklama „Stačí len začať“, spôsobom ako je spracovaná, zľahčuje negatívne dopady a riziká hazardu a podnecuje k neuváženej účasti na hazardných hrách, a to bez ohľadu na to, že reklama správne obsahuje aj text upozorňujúci na tieto riziká, ktorý je ale vzhľadom na celkové komunikačné posolstvo a dej reklamy minoritný a jeho uvedenie samé o sebe nezabezpečuje, že je reklama etická.
Vo vzťahu k použitiu claimu „Stačí len začať“ v kombinácii s tvrdením „jedno Ti môžeme zaručiť, že si to užiješ“, komisia zastáva názor, že sú použité v rozpore s princípom „uváženej účasti na hazardných hrách“ bez ohľadu nato, či je skutočným recipientom reklamy maloletá alebo dospelá osoba.
Zároveň Komisia konštatovala porušenie aj pri spôsobe komunikácie peňažného bonusu. V reklame nie sú uvedené podmienky, ktoré súvisia s vykonaním stávok, či skutočnosťou, že tento benefit je pripísaný na účet stávkujúceho nie vo forme EUR, ale vo forme tzv. netov. Zo spôsobu ako je benefit v reklame prezentovaný vyplýva, že jedinou podmienkou jeho získania je registrácia, po uskutočnení ktorej účastník získa sumu 30 EUR, čo však vzhľadom na vyššie uvedené nie je pravda. Komisia je preto toho názoru, že reklama sprostredkúva podstatné informácie o bonuse nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým a nevhodným spôsobom, čím porušuje čl. 14 ods. 1 písm. b) Etického kódexu reklamnej praxe a rovnako tak aj čl. 3 ods. 3.2 bod 14 Kódexu zodpovednej reklamy, ktorý kladie podmienky na zvýšenú ochranu spotrebiteľov pri uvádzaní konkrétnej hodnoty ponuky, v danom prípade získanie 30 EUR navyše.
„Hazardné hry tvoria významný segment reklamy. Zároveň však reprezentujú produkt, reklama ktorého si vyžaduje zvýšenú mieru zodpovednosti. V prípade, ak majú zadávatelia, či tvorcovia takejto reklamy akúkoľvek pochybnosť, resp. sa chcú uistiť, že reklama spĺňa etické štandardy, môžu využiť službu tzv. atestu a nechať si posúdiť súlad návrhu reklamy s Etickým kódexom a Kódexom zodpovednej reklamy pred jej uvedením do médií. Atest zároveň predstavuje efektívny nástroj preventívnej ochrany spotrebiteľa pred spoločensky nevhodnými a neetickými prvkami v reklame.“ dodáva výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková
Celé znenie arbitrážneho nálezu komisie Rady pre reklamu nájdete na tomto linku: Nálezy Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu - URHH.
Upravené : 16.07.2024